Uusi kuvittaja Napa Agencyn rosterissa – Tervetuloa Evi Rinkinen!

Huikeita uutisia agentuurissa – kuvittajiemme loistavaan joukkoon on liittynyt jälleen uusi nouseva kirkas tähti: EVI RINKINEN!

Olemme uudesta tekijästä erityisen innoissamme, sillä Napa Agency edustaa vahvan oman tyylin hallitsevia piirtäjiä. Tahtotilamme on nostaa ja tukea luovaa tekijyyttä – sekä tarjota kuvitusta tilaaville asiakkaillemme aika ajoin uusia kiinnostavia tekijöitä joiden kanssa työskennellä. Evi on tekijänä rosteriimme täydellinen match myös siitä syystä, että hän käyttää työssään erilaisia tekniikoita ja medioita sujuvasti, liikaa säännöistä piittaamatta – rohkeasti kuvittajuuden ja kuvataitelijuuden rajapinnoilla liikkuen.

Evi Rinkinen on helsinkiläinen kuvittaja, muotoilija ja kuvataiteilija. Hän viimeistelee maisteriopintoja Aalto-yliopistossa visuaalisen viestinnän maisteriohjelmassa. Kuvituksen, graafisen suunnittelun sekä kuvataiteen välillä työskentelevä kuvittaja käyttää töissään digitaalisia ja perinteisiä kuvituksen menetelmiä sekä toisinaan yhdistelee niitä. Muotokielellisesti orgaaniset ja keveät viivat yhdistyvät graafisiin muotoihin ja tyylillisesti Rinkinen tasapainoilee näiden välillä. Laajan aihepiirillisen uteliaisuuden omaava kuvittaja työskentelee mielellään filosofiaan ja psykologiaan sekä ajankohtaisiin ilmiöhin liittyvien teemojen parissa. Myös luontoon ja ympäristöön liittyvät teemat ovat Rinkiselle mielekkäitä. Evi Rinkisen asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Helsingin Sanomien kuukausiliite, Finnish Design Shop, Ylioppilaslehti, Psykologilehti, Anna, Libero ja Maailman Kuvalehti.

Napa Portfolio: https://napa-agency.fi/evi-rinkinen-uusi
Instagram: @evitarleena

Moikka Evi! Mahtavaa saada sinut mukaan agentuuriin! Kertoisitko alkuun itsestäsi: mistä tulet ja milloin ensimmäisen kerran innostuit kuvittamisesta? Heippa – ilo tulla mukaan! Mun polku kuvittajaksi on ollut aika polveileva ja epäsuora, sillä opiskelin pitkään tekstiili-ja muotialalla. Nuorena piirtäminen oli tosin aina läsnä ja se oli tapani ymmärtää maailmaa ja ylipäätään hahmottaa asioita – ajatus kuvituksesta ammattina konkretisoitui valmistuttuani Lahden muotoiluinstituutista vuonna 2018, sillä olin jo opintojeni aikana lähinnä keskittynyt kuvalliseen ilmaisuun ja kaikki muu tuntui toissijaiselta.

Mikä sinua inspiroi ja onko tiettyjä aiheita mitkä sinua erityisesti kiehtoo kuvittaa? Olen aika utelias luonteeltani ja ammennan työhöni aika laajasta lähdemateriaalista, mutta koen erityistä vetoa fantasiakuvastoon ja luontoaiheisiin kuten kasveihin ja niiden muodolliseen runsauteen. Kiinnostavinta on työskennellä kuvien parissa joissa tapahtuu jotain outoa ja joissa yhdistyy useampi teema luoden taas uutta ja kiinnostavaa niiden pohjalta. Tosin toisinaan saatan inspiroitua myös tosi tavallisista asioista, joissa on sitäkin kiinnostavampi tunnelataus tai symbolinen merkitys.

Evi Rinkinen: ”Ofelia”, Oma projekti, 2022

Miten työpäiväsi kuvittajana yleensä etenee – mitä teet ensimmäiseksi aamulla ja miten päivä yleensä päättyy? Pidän luovan työn aikataulullisesta vapaudesta ja yleensä aikataulutan työskentelyni itselleni sopivimpaan aikaan. Toisinaan aloitan heti aamusta ja toisinaan säästän työskentelyn myöhempään ajankohtaan jos se tuntuu luontevammalta silloin. Varsinaisen työprosessin aloitan yleensä vapaasti luonnostelemalla – se on omanlaista lämmittelyä. Samoin myös päätän työpäivän luonnosteluun – se taas auttaa rauhoittamaan mieltä, sillä luovassa työssä ajatustyö usein jatkuu myös työpäivän jälkeen.

Miten kuvitustyylisi on kehittynyt urasi aikana – mitkä ovat kuvitustyylisi kulmakivet? Aloittaessani kuvittajana työskentelyä koin ahdistusta siitä, että pitää olla yksi työväline mihin keskittyy ja tämä vei hetkeksi oman estetiikan kehittymiseltä tilaa. Onnekseni sain huomata, että tekemisen kautta omaan kädenjälkeen tutustuu paremmin ja varmuus tekemiseen kantaa myös välinettä vaihtaessa. Pyrin työskentelyssäni yhdistämään esittävämpää kuvaa eleellisempään ja orgaaniseen viivajälkeen ja tasapainottelenkin jatkuvasti niiden välillä.

Evi Rinkinen: ”Sees”, Pakkauskuvitus, Sees Company Oy, 2024

Mitä tekniikkaa (ja välineitä) kuvituksissasi käytät, ja kuinka kuvitusprosessi yleensä etenee? Työskentelen sekä digitaalisin-että perinteisin menetelmin. Palasin tovi sitten takaisin vesivärien pariin ja analoginen työskentely on antanut paljon uutta inspiraatiota. Pääsääntöisesti asiakastyöt tapahtuu digitaalisesti, mutta teen kaiken luonnosteluun liittyvän paperille, usein lyijykynällä ja toisinaan väljänä vesivärisommitelmana jos väreillä on isompi rooli työn kannalta. Teen usein monta kertaa saman luonnoksen korjaten mennessäni ja jatkan eteenpäin varsinaiseen kuvaan kunnes olen tyytyväinen testeihin.

Minkälaisessa ympäristössä työskentelet? Nimeä viisi asiaa, jotka ensimmäisenä näkökenttääsi osuvat! Työskentelen tällä hetkellä kotoa käsin ja olen kuratoinut tilani aika tarkasti. Keskityn parhaiten jos ympäristöni on visuaalisesti aika rauhallinen, mutta siellä on jotain ilahduttavia kiintopisteitä mihin välillä keskittyä. Tapanani on vaihdella kiinnostavia esineitä esille ja tämän hetken kokoelma on seuraava: pieni peltinen lelusorsa, erilaisia kiviä, kuivattuja kukkia, lapsuudenkotini vanhat kotiavaimet ja mielestäni hassun muotoinen tammenterho (sen lakki on erikoisen valtava ja se tekee siitä oliomaisen).

Evi Rinkinen: ”Olisiko meidän aika levätä?”, Maailman Kuvalehti, 2024

Paljasta meille sinun kolme lempparisivustoa! Seuraatko kuvitus- tai luovan alan uutisia tai käytätkö kiinnostavia tai hyödyllisiä äppejä kuvittajan arjessasi? Myönnän, että suurin osa seuraamistani uutisista liittyy vahvasti kuvataiteen ja muotoilun kenttään. Ammennan työhöni enemmän muilta taiteenaloilta ja seuraan vain lähinnä akuuteimpia infokanavia kuvitukseen liittyen. Aktiivisimmin työkäytössä minulla on digitaalinen värikirjasto, joka perustuu Wada Sanzon A Dictionary of Color Combinations kirjaan, jonka omistan myös fyysisenä kappaleena.

Mitä teet kuvittamisen lisäksi? Onko sinulla salaisia / jännittäviä harrastuksia? Olen aika innokas käsitöiden tekijä, pidän neulomisesta ja ompeleminen on myös mielekäs taito mitä ylläpidän aktiivisesti. Työn ja harrastamisen raja hämärtyy kohdallani toisinaan ja olen suunnitellut jonkin erikoisemman harrastuksen aloittamista, joka olisi erillään luovasta työstä. Tosin vielä en ole päättänyt mikä se lopulta olisi!

Evi Rinkinen: ”Epilogi”, Libero-lehti, 2024

Mikä on ollut haastavin tai siistein kuvitustoimeksianto tähän mennessä? Entä mitä haluaisit tehdä seuraavaksi? Mulla ei heti tule mieleen yksittäistä toimeksiantoa, mutta kohdalleni on sattunut useampi artikkelikuvitus, jotka ovat käsitelleet vaikeita ja ehkä vähän ahdistaviakin aiheita. Olen kokenut niiden kuvittamisen tosi mielekkäänä haasteena, sillä vaikean asian esittäminen visuaalisesti viehättävänä, mutta ymmärrettävänä on mielestäni kiinnostavaa. Olen maisteriopintojen parissa Aallossa syventynyt kirjamuotoiluun oman opinnäytetyöni kautta ja tulevaisuudessa olisi hienoa tehdä isompia projekteja esimerkiksi kirjakuvituksen muodossa.

TÄMÄN HETKEN TOP 7:
Levy: Pharoah Sandersin ja Floating Pointsin yhteistyöalbumi Promises. Levyn ambientit kappaleet vaihtuvat saumattomasti seuraavaan ja toisinaan huomaamattani kuuntelen levyn läpi monta kertaa työskennellessäni.
Kirja: The Spring Cannot Be Cancelled: David Hockney in Normandy. David Hockney on yksi työskentelyni suojeluspyhimyksistä ja pidän hänen tavastaan puhua luovasta työskentelystä.
Ruoka: Erilaiset keitot. Erityisesti pitkään haudutettu tomaattikeitto tuoreen leivän kanssa tai Phở-keitto.
Elokuva / TV-sarja: The Rider, Chloé Zaon ohjaamana. Elokuvassa on valtavan herkkä tunnelma ja liikutuin sitä katsoessani kovasti.
Näyttely: Ateneumin Gothic Modern. Kävin katsomassa sen useampaan kertaan. Olin ihmeen ilahtunut nähdessäni siellä Hugo Simbergin teoksia, joita meidät laitettiin ala-asteen kuvataidossa jäljentämään.
Kaupunki: Kotikaupunkini Jyväskylä on kokenut omanlaista renessanssia elämässäni sieltä poismuuttoni jälkeen jo vuosikymmen sitten. Siellä sijaitsee perheeni mökki, jossa vietän kesäisin paljon aikaa, se on omanlainen turvapaikka minne on aina ilo palata rauhoittumaan.
Ammatti: Jos en olisi kuvittaja, olisin… Rakastan puutarhoja ja niihin liittyvää arkkitehtuuria. Erityisesti kasvitieteelliset puutarhat ovat omanlaisia universumeitaan ja työskentelisin mielelläni puutarhurina sellaisessa. Ehkä tässä on nostalgialla iso rooli sillä isoäitini oli intohimoinen pioniharrastaja ja sain viettää kesäni isovanhempien mökillä maalla heidän kanssaan ihmetellen.

Evi Rinkinen: ”Keho ei ole vain biologiaa”, Psykologilehti, 2024

Kiitos Evi haastattelusta, oli mielenkiintoista tutustua sinuun. Tervetuloa vielä kerran mukaan Napa Agencyyn!

Evin portfolio: https://napa-agency.fi/evi-rinkinen-uusi // Evin Instagram: @evitarleena

Kuvittaja