Katti muutti museoon – Jenna Kunnas suunnitteli kissahahmon Ateneumille
On tapahtunut jotain ennenkuulumatonta! Ateneumiin on nimittäin livahtanut kissa. Eikä mikä tahansa kissa, vaan Napa Agencyn Jenna Kunnaksen suunnittelema kissa! Tämä uusi pörröinen taiteenystävä on Ateneumin uusi maskotti, joka on suunniteltu erityisesti lapsiperheitä ajatellen.
Legenda kertoo että museon käytävillä kuuluu ihmeellistä hyrinää. Ateneumin salinvalvojien mukaan ääni saattaa kuulua taiteilija Ville Valgrenin kissojen jälkeläisille. Yli sata vuotta sitten kuuluisa kuvanveistäjä nimittäin rakensi Pariisin kotiinsa takapihalle kokonaisen talon naapuruston kissoille.
Ensimmäistä kertaa katti esitellään yleisölle toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna 5.-6. toukokuuta Ateneumin ja Tammen lastenfestareilla. Iloisessa koko perheen tapahtumassa kuvitetaan kangaskasseja, tutustutaan Suomen taiteen klassikoihin ja tavataan tuttuja lastenkirjahahmoja Supermarsusta Muumeihin.
Kissahahmon luoja Jenna Kunnas on tavattavissa klo 12.30–13.30 lauantaina 5.5. sisäpihalla pohjakerroksessa. Hän signeeraa uutta Hämärävaarit kirjaansa yhdessä kirjailija Noora Kunnaksen kanssa. Koko ohjelma on nähtävillä Ateneumin sivuilla täällä.
Kissa on asettunut taloon, mutta sillä ei ole vielä nimeä. Viikonlopun festarin aikana vierailijat voivat ehdottaa nimeä tälle museolemmikille. Nimikilpailun voittaja ilmoitetaan festareita seuraavalla viikolla. Kaikkien nimiä ehdottaneiden kesken arvotaan 100 euron arvoinen lahjapaketti, joka sisältää myös uusia kissa-tuotteita Ateneumin museokaupasta.
Ateneumin markkinointipäällikkö Jonna Hurskainen kertoo miten idea omalle hahmolle saatiin ja miten taiteilija valikoitui:
Ateneumin oma hahmo on uusi ja todella raikas idea! Miten ajatus oikein syntyi?
Lapset ja perheet ovat museolle tärkeä kohderyhmä ja pyrimme huomioimaan heidät kaikessa tekemisessämme. Halusimme hahmon, jota voisimme käyttää markkinoinnissa ja visuaalisena elementtinä. Lisäksi museokaupassa oli ajatus tuoteperheestä johon kaivattiin lapsia ilahduttavaa hahmoa.
Miten päädyitte valitsemaan juuri Jenna Kunnaksen hahmon suunnittelijaksi?
Pyysimme Napa Agencylta muutamia kuvitusehdotuksia ja Jennan kuvitukset olivat raikkaita, iloisia ja tuntuivat heti sopivan Ateneumin brändiin. Kissa hahmona sopii meille sillä kuvanveistäjä Ville Vallgrenilla oli todellakin useita kissoja ateljeessaan Pariisissa.
Millainen hahmon suunnitteluprosessi oli?
Valitsimme muutamien Napa Agencyn kuvittajien ehdotuksista Jennan työt. Pohdimme niitä museossa laajan tiimin kanssa ja muutamien muutosehdotusten jälkeen Jenna muokkasi hahmoa tarpeisiimme sopivaksi. Hahmon valitsemiseen liittyikin yllättävän monta näkökulmaa jotka tuli huomioida, tuotteistamisesta sukupuolisuuteen.
Missä kaikkialla tulemme tähän ihastuttavaan kattiin vielä törmäämään?
Katti näkyy markkinoinnissa ja viestinnässä, Lastenfestareilla, sekä museokauppaan tulee myyntiin ihastuttava tuoteperhe, joka varmasti laajenee vuosien saatossa.
Kysyimme myös katin kuvittajalta, Jenna Kunnakselta, minkälaista oli suunnitella Suomen taiteen ykköskissa:
Olet kokenut ja taitava kuvittaja. Millaista oli suunnitella hahmo näinkin merkittävälle toimeksiantajalle kuin Ateneum?
Tämä on tietenkin upea juttu, ja olin hyvin otettu, kun pääsin suunnittelemaan hahmon. En ikinä osannut ajatella, että saisin työni Ateneumiin!
Katti on todella hauska ja ilmeikäs hahmo. Millainen hahmon suunnitteluprosessi oli?
Kävin kiertelemässä Ateneumissa ja tutkin museon historiaa. Halusin pehmeän ja sympaattisen, monikäyttöisen hahmon, ja luonnostelin alunperin useita erilaisia eläin- ja muita hahmoja. Lopulta kissa tuntui luontevimmalta. Vikkelä ja omapäinen katti voisi hyvinkin majailla Ateneumissa, miksei se voisi olla tosiaan Ville Vallgrenin kissojen jälkeläinenkin.
Toisaalta Ateneum on hyvin haastava asiakas. Hahmon tulee sopia moneen tarkoitukseen ja mukautua moniin tilanteisiin. Sen pitää olla samaan aikaan hauska, kiinnostava ja sopia lapsille, Ateneumin arvoinen ja silti tassut maalissa ja pilkettä silmäkulmassa.
Olet suunnitellut hahmoja lapsille ennenkin, mm. yhdessä siskosi kanssa tekemäänne Hämärävaarit-kirjaan. Millainen yleisö lapset ovat? Tuleeko paljon palautetta?
Lapsia ei sovi aliarvioida, koska heitä ei voi huijata pitämään jostakin, mistä he eivät pidä. Lapset ovat nokkelia, fiksuja ja rehellisiä, haastava mutta palkitseva yleisö siis. Hämärävaarien ja muiden lastenkirjojemme yhtenä tärkeänä tarkoituksena on ollut innostaa lapsia lukemaan. Kun lapsilta saa palautetta, se on aina hieno asia. Lapset eivät osaa kyräillä, vaan kaikki palaute kertoo, että kirjan hahmot ja tarinat ovat jääneet mieleen. Se on tosi palkitsevaa.
Lastenfestarin lisäksi hahmo koristaa mm. Ateneumin museokaupan tuotteita. Missä kaikkialla haluaisit itse nähdä Katin tulevaisuudessa?
Kymmenmetrisenä Ateneumin ulkoseinässä, tietenkin! Vähän vaatimattomammin, olisi hauskaa jos katin tassunjälkiä tai hännän päätä voisi kenties nähdä jossain vilahtavan Ateneumin käytävillä. Huippua olisi nähdä kaupungilla vastaantulijalla katti-kassi. Ehkä vuotuiset katti-päivät voisivat olla myös hauska tapahtuma.
***
Ateneumin toimeksianto on ollut myös kuvittajia edustavan agentuurin historiassa merkittävä tapaus. On ollut kiinnostavaa seurata lahjakkaan kuvittajan ja Ateneumin yhteistyötä. Innolla odotamme mistä kaikkialta katti vielä löytyykään museokaupan tuotteiden lisäksi. Näemmekö katin lastenkierroksilla tai kenties videoscreeneillä? Jännittävää nähdä myös perheen pienempien reaktiot hahmosta ja kuulla kaikki hauskat nimiehdotukset!
Katso Lastenfestarin ohjelma Ateneumin sivuilta ja Facebook-tapahtumasta.
Lisätietoja:
Napa Arts & Licensing Agency
Marjo Granlund
marjo@napa-agency.fi
Ateneum
Anna Kari
anna.kari@ateneum.fi
Kuvittaja
Jenna Kunnas
jenna@jennakunnas.com