NENÄ X NAPA – Nenäpäivä 2017 piirroshahmo Kati Närheltä

Vihdoin saamme kertoa huippuiloiset uutiset: Napa Agency on mukana vuoden 2017 Nenäpäivä-kampanjassa! Napan ja Nenäpäivä-säätiön yhteistyön tuloksena syntyi Kati Närhen kuvittama uusi veikeä Nenähahmo

Nenäpäivä hahmoNapa Agency sai kevättalvella kiinnostavan yhteydenoton – Nenäpäivä-säätiön markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Päivi Korpela otti yhteyttä. Nenäpäivän hyväntekeväisyyskampanja ja brändi oli agentuurillemme hyvinkin tuttu ja menimme melkein innosta sekaisin kun Päivi kertoi, että he haluavat herättää Nenäpäivän tunnuksen eloon! Tarkoituksena oli tehdä tutusta punaisesta Nenästä elävä, kokeva, haistava ja maistava persoona, joka seikkailee ja tutkii maailmaa eri kulmista – ja tämän toteuttamiseen he kaipasivat kuvittajan apua.

Nenäpäivä logoNapassa tuumasimme heti, että nyt tuli kysely oikeaan osoitteeseen, sillä meidän tallista löytyy liuta ammattikuvittajia. Ennen kaikkea tämä tuntui Napalle erittäin mieluisalta ja kiinnostavalta yhteistyökuviolta – olisi hienoa päästä tekemään työtä hyvä asian puolesta. Kutsuimme Päivin Pursimiehenkadun toimistollemme, istuimme kahvikuppien kera alas ja kuulimme Nenätoimiston terveiset, kampanjan tavoitteet sekä tarkemmat toiveet Nenähahmon osalta. Tämän jälkeen Napan kuvitusagentti Marjo kertoi Nenäpäivän toiveesta Napan kuvittajille. Muutaman päivän sisällä palasimme Päiville kuvittajaehdokkaiden kanssa.

Neljästä ehdotetusta Napalaisesta Nenätoimiston väki ihastui tyylillisesti Kati Närhen tyyliin. Uuden Nenän kuvittaja oli selvinnyt! Tämän jälkeen teimme vastavierailun Nenäpäivän toimistolle Pasilaan. Napan agentin, Marjon lisäksi mukana tapaamisessa oli mukana myös Kati Närhi, sillä on erityisen tärkeää että kuvittaja kuulee briiffin myös suoraan asiakkaalta – näin päästään varmasti oikeanlaiseen lopputulokseen.

Parin viikon kuluttua tapaamisesta saatiin ensimmäiset luonnokset. Ja nyt, toukokuun toisella viikolla voidaan jo esitellä valmista hahmoa versioineen. TADAA!

Uusi nenähahmo rusetilla ja sporttisena

Uusi nenähahmo koululaisena ja surullisenaKuvittaja sai Nenätoimistolta aika tarkatkin ohjeet uuden piirroshahmon suunnitteluun. Vuosien mittaan on nimittäin havaittu, että tietyt aiheet ja esimerkiksi konkreettiset asennot valokuvissa ovat toimineet erityisen hyvin. Aiemmin Nenäpäivän kumppaneina on nähty esimerkiksi suomalaisia julkisuuden henkilöitä, mutta tänä vuonna kampanjan kasvoina nähdään suomalaisia lapsia sekä piirretty Nenähahmo, joka seikkailee ja juttelee ihmisten kanssa.

Uusi nenähahmo ilmapallolla ja pehmulelulla Uusi nenähahmo yllättyneenä ja tyytyväisenä

Yksi tärkeimmistä uuden Nenämaskotin suunnittelun kriteereistä oli se, että sen pitäisi olla tunnistettava ja siinä pitäisi näkyä myös kuvittajan kädenjälki. Innokas ja ilmeikäs Nenä päivittää tästä eteenpäin myös Nenäpäivän sosiaalisen median tilejä.

Uuteen Nenään tarvittiin siis kuvittajan luovaa panosta, mutta lisäksi oli tiettyjä teknisiä vaatimuksia. Nenä esiintyy koko kampanjan aikana todella monessa eri yhteydessä, eri muodossa ja kanavassa – siksi hahmon täytyy toimia sekä pienessä että isossa koossa. Lisäksi Nenän pitää olla animoitavissa, sekä sopia yhteen valokuvan kanssa. Piirretyn hahmon täytyy tämän lisäksi olla muokattavissa nenäpuvuksi, sillä tulevan kesän aikana teetetään fyysinen Nenäpäivän maskotti!

Napan agentti Marjo Granlund & viestintäpäällikkö Maria Kozulya poseeraamassa aiempien vuosien maskotin, Monsterinenän kanssa NenäNetworkissa 9.5.2017. Kuva: Päivi Korpela

Napan agentti Marjo Granlund & viestintäpäällikkö Maria Kozulya poseeraamassa aiempien vuosien maskotin, Monsterinenän kanssa NenäNetworkissa 9.5.2017. Kuva: Päivi Korpela

Tässä esitelty hauska Nenä tulee saamaan vielä lisää erilaisia ilmeitä ja rekvisiittoja. Näin uudesta Nenästä saadaan mahtava paketti sekä Nenätoimiston että yhteistyökumppaneiden käyttöön! Hauskan lisän tähän uuteen hahmoon tuo se, että jokainen yhteistyötaho tai kumppaniyritys voi tilata Katilta tuunatun Nenähahmon, joka sopii yrityksen omaan viestintään. Tänä vuonna saadaan aivan varmasti kiinnostavaa jamieleenpainuvaa viestintää ja markkinointia aikaan, hyvän asian puolesta!

Nenäpäivä

Nenäpäivä järjestetään Suomessa jo 11. kerran. Nenäpäivä-säätiön järjestämä Nenäpäivä-kampanja hauskuuttaa ja hankkii kerran vuodessa järjestettävällä kampanjalla varoja yhdeksän järjestön työhön maailman lasten hyväksi. Nenäpäivän tavoitteena on maailma, jossa jokaisella lapsella on mahdollisuus koulutukseen, terveyteen, ravintoon ja turvaan.

Kati NärhiNapa sponsoroi