Boom!! Ville Salonen on Napa Agencyn uusin kuvittaja

Huh mikä huikea alku vuodelle! Napan jengiin liittyy jälleen uusi taidokas tekijä. Toivotamme hämeenlinnalaisen kuvittaja & graafikko Ville Salosen tervetulleeksi agentuuriin! Villen upeat työt on nähtävillä hänen portfliossaan agentuurin sivulla.

Ville Salonen (s. 1978) on hämeenlinnalainen kuvittaja ja graafinen suunnittelija. Hän opiskeli kuvataiteita Helsingissä Taidekoulu Maassa, sekä graafista suunnittelua Lahden muotoiluinstituutissa (2000-2005). Ville on työskennellyt mm. uutisgraafikkona, AD:na, sekä yli 10 vuotta freelancerina tehden runsaasti kuvituksia erityisesti lehtiin, kampanjoihin, sekä yritysviestintään. Hänen kuvituksissaan korostuvat valo ja väri, sekä vahva viivan ja tekstuurin käyttö. Aiheet vaihtelevat arjen realismista, historiaan ja fantasiaan. Digitaalisen kuvituksen lisäksi Villen vahvuuksia ovat akryyli-, tussi-, ja värikynätekniikat. Kuvittajan työssä Villelle oleellista on kuunnella tarkkaan asiakkaan toiveita ja poimia niistä tämän tärkeimmät tavoitteet. Sujuvat yhteistyötaidot näkyvät pitkissä asiakassuhteissa, joihin kuuluvat mm. Diakonissalaitos, Lidl, Oikotie, Ramboll, Sanoma Oyj, sekä Talous ja nuoret TAT.

Erikoisosaaminen: Brändikuvitus, hahmokuvitus, strategiakuvitus, mainoskuvitus, lehtikuvitus, storyboardsuunnittelu, animoitu kuvitus, graafinen suunnittelu , infografiikka, perinteiset kuvitustyylit.

Moi Ville! Tervetuloa agentuuriin. Kerrotko vähän taustastasi, milloin sait ensisysäyksen kuvitukseen?
Moi ja kiitos! Olen ollut aina kiinnostunut kuvataiteista. Muistan saaneeni sysäyksen piirtämiseen ala-asteella, kun löysin isäni lapsuudenkodista ison kaapin täynnä vanhoja Asterixeja, Tinttejä, Aku Ankan taskukirjoja sekä muita sarjakuvaklassikoita. Ne veivät mennessään.

Opiskeltuani lukion jälkeen kuvataiteita ja graafista suunnittelua päädyin Helsinkiin graafikoksi kielikoulutusfirmaan. Tein samanaikaisesti muita suunnittelutöitä ja asiakkuuksien lisääntyessä jatkoin kokopäiväisenä freelancerina. Kuvittaminen jäi joksikin aikaa taka-alalle, lukuun ottamatta satunnaisia
levynkansitöitä tai mainoskuvituksia. Tuurasin muutama vuosi sitten Hämeen Sanomien uutisgraafikkoa ja pääsin tekemään samalla runsaasti lehtikuvituksia lyhyen ajan sisällä. Piirtäminen tuntui tauon jälkeen hyvin luontevalta ja ideoita tuntui putkahtelevan koko ajan. Intohimo kuvittamiseen syttyi uudestaan ja on sen jälkeen vain kasvanut. Tuntuu, että olen taas kotona.

Kuvitustyylisi on aika monipuolinen, ja yhdistelet töissäsi erilaisia tekniikoita. Mitkä ovat töitäsi yhdistävä punainen lanka, eli ne tunnusomaisimmat piirteet ja tyylisi kulmakivet?
Tykkään yhdistellä eri tekniikoita ja oppia uutta. Viimeistelen työt pääsääntöisesti digitaalisesti, mutta aloitan usein luonnostelun käsin paperille. Tein pitkään pelkästään Adoben ohjelmilla, mutta viime vuosina olen käyttänyt kuvituksiin paljon Clip Studio Paintia sekä Affinity Designeria. Yhdistävänä tekijänä töissäni on mieltymys lämpimien värien käyttöön ja kenties jonkinlainen seesteisyys? Vaikea analysoida tätä itse.

Kerro meille, kuinka kuvitusprosessisi yleensä etenee?
Prosessi voi vähän vaihdella projektista riippuen. Tavallisesti lähdetään liikkeelle asiakkaan briefistä, jonka jälkeen tutustun materiaaliin. Tapaaminen kasvotusten tai etäyhteyden kautta prosessin alkuvaiheessa selkeyttää yleensä jatkoa ja suosittelen tätä aina tilanteen salliessa. Keskustelun kautta on mahdollista saada myös asiakkaan toiveista ja ideoista vielä enemmän kiinni. Tämän jälkeen työstän moodboardin ja karkeat konseptiluonnokset. Yleensä 2–3 vaihtoehtoa eri väripaletteineen. Tykkään myös työskennellä tarkasti rajattujen brändivärien kanssa. Asiakkaan valitsemasta vaihtoehdosta työstän vielä yksityiskohtaisemman luonnoksen, jonka jälkeen viimeistelen työn. Animaatiota työstettäessä prosessiin kuuluu yleensä yksityiskohtaisempi hahmokuvitusvaihe sekä storyboardin suunnittelu animaattorin kanssa.

Näytetyöt valikoituvat tavallisesti itseäni kiinnostavista aiheista kuten luonto, musiikki, kuvataiteet, elokuvat, historia ja myytit tai ihan vain spontaani huomio arjesta. Taustalla on myös yleensä halu kokeilla jotain tiettyä käsin, tai digitaalisesti tuotettua tekniikkaa.

Minkälaisessa ympäristössä työskentelet? Nimeä viisi asiaa, jotka ensimmäisenä näkökenttääsi osuvat!
Työskentelen kolmatta vuotta kodikkaalla työhuoneella Hämeenlinnan ytimessä. Täältä löytyy itseni lisäksi animaattori- elokuvaohjaaja, graafinen suunnittelija, sekä graafikko -tatuoija. Oman alan yhteisö on ollut erityisen tärkeä nyt korona-aikana.

Näkökentässä pyörivät suurimman osan päivästä tietokoneen monitorin tai iPadin pikselit. Välillä katse lepää huoneen vastapäisen nurkan kaakeliuunissa (ei käytössä, mutta superhieno!) tai vaeltaa kaipaavasti oikealla puolellani olevan hyllyn markkereissa, värikynissä, mustepulloissa, siveltimissä, luonnoslehtiöissä ja muissa taidetarvikkeissa. Muutama viherkasvikin löytyy.

Asut Hämeenlinnassa, mikä on kaupungin ihanin, kummallisin/pelottavin entäpä inspiroivin paikka?
Hämeenlinna on kaunis kaupunki ja luonto on lähellä. On vanhaa arkkitehtuuria, vettä ja paljon puistoja. Ihanimmaksi paikaksi on muodostunut pieni viljelypalsta, jota olemme muutaman vuoden vuokranneet. Mieli rauhoittuu siellä yleensä kovankin kiireen keskellä ja on mukavaa korjata omaa vihannes- ja marjasatoa kesän lopulla.

Kummallinen ja vähän hyytäväkin ilmiö ovat ydinkeskustan tyhjät liiketilat. Kun muutimme tänne 10 vuotta sitten, kaupungin torin läheltä löytyi mm. kauppakeskus, posti, perinteikäs lelukauppa, levykauppa ja kaksi soitinliikettä. Nyt kaikki mainitut ovat lopettaneet tai toiminta siirretty muualle. Keskustan perinteikkäiden palvelujen katoaminen on pelottavaa. Inspiroivin alue on Vanajaveden rantareitti, jonka varrella voi nähdä Hämeen linnan, Kaupunginpuiston ja Aulagon ulkoilualueet. Se on kaunis sekä kesällä, että talvella.

Kerro meille Instagramin kolme inspiroivinta kuvittajatiliä? Ketä kannattaa seurata ja miksi?
Vaikeaa valita. Inspiroivia kuvittajia on valtava määrä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Alla muutama ajankohtainen:

@matteberton on ollut pitkään kestosuosikkini. Kotisivuilta löytyy huikeita projekteja kaupallisten töiden ohella, kuten lastenkirjakuvitukset eepoksiin La Divina Commedia, Beowulf, Robinson Crusoe ja Gilgamesh.

@tea_jurisic Hyvin mielikuvitusrikkaita töitä ja herkullinen tyyli. Tekee paljon muraaleja. Tykkään myös siitä, että pääasialliset työvälineet ovat Stabilo -huopakynät!

@idanbarzily Tekisi mieli listata enemmänkin animaattorikuvittajia. Barzilay käyttää mahtavasti valoa ja varjoa. Animointi ja hahmokuvitus aivan huippuluokkaa. Kannattaa tsekata myös kotisivujen lyhytanimaatiot.

Mikä kuvittajan työssä on parasta? Entä haastavinta?
Parasta on itse kuvittaminen ja se, että on mahdollisuus tehdä työtä, joka on oma intohimo ja inspiroi. Myös työn vaihtelevuus, työskentely eri alojen, ilmiöiden ja ammattien parissa on hienoa. Haastavinta kuvittajan työssä mielestäni on, että olemme usein velvoitetut tekemään ylimääräistä työtä
projektin valmistumiseksi.

Mitä teet kuvittamisen lisäksi? Mikä on intohimosi ja mistä olet kiinnostunut vapaa-ajallasi?
Kuvittamisen ja graafisen suunnittelun lisäksi ohjaan joogaa pienryhmille ja käyn Suomen joogaliiton monivuotista ohjaajakoulutusta. Jooga on ollut tärkeä tasapainottaja hektisen ja epävakaankin työelämän rinnalla.

Soittaminen ja musiikki on suurin intohimo piirtämisen lisäksi. Olen soittanut rumpuja yhtyeissä teini- ikäisestä saakka. Tällä hetkellä pääbändinä on Helsinkiläinen Sata Kaskelottia. Koronatilanne on pysäyttänyt keikkailun ja tuottaa haasteita levyntekoon, mutta koitan päästä kerran viikossa treenikselle rumpusetin ääreen. Vapaa-aika kuluu muuten perheen ja kirjojen parissa.

Vinkkisi aloitteleville kuvittajille? Entäpä kuvitusta ensi kertaa tilaaville, tuleville asiakkaillesi?
Aloittavalle kuvittajalle sanoisin, että etsi esikuvia mutta älä takerru liikaa niihin. Kokeile rauhassa eri tyylejä ja pyri säilyttämään uteliaisuus ympärillä olevaa maailmaa kohtaan. Suosittelen myös esim. Yrittäjän ammattitutkinnon tai vastaavan koulutuksen hankkimista, sekä kirjanpitäjää 😊.

Kuvitusta ensi kertaa tilaavalle asiakkaille kannustan ottamaan rohkeasti yhteyttä! Kuvittaja on asiantuntija ratkomaan visuaalisia ongelmia. Huolella mietityt ja työstetyt kuvitukset nostavat yrityksen, kampanjan tai tuotteen profiilia huomattavasti. Selkeät tavoitteet, kattava briefaus ja realistinen aikataulu on myös hyvä miettiä valmiiksi.

Mikä on ollut mieleenpainuvin kuvitustoimeksianto tähän mennessä? Entä mikä olisi se unelmien kuvitusduuni?
Jos pitää valita, niin mieleenpainuvin työ oli pari vuotta sitten Rinnekodille tekemäni lautapeli. Pelilaudan suunnittelun lisäksi työhön kuului kuvittaa 40 kpl fantasia-aiheista kuvakorttia. Unelmien kuvitustyö… vaikea määrittää mikä se voisi olla. Ehkä jonkin klassikkokirjan juhlajulkaisu, kuten Rockwell Kentin kuvittama painos Moby Dickistä. Miksei animaatio tai lautapelikin. Jotain, joka kestää aikaa.

Tämän hetken suosikit:

Levy: Rio Grande Blood – Ministry
Kirja: Papyrus, kirjan katkeamaton tarina – Irene Vallejo
Supersankari: Idefix 😊
Näyttely: Kaikki on ollut peruttu. toivon että pääsen näkemään ensi kesänä ainakin Tove Jansson ja meri – näyttelyn.
Elokuva tai sarja: Elena Ferranten Napoli-kirjasarjaan perustuva Loistava ystäväni
Taiteilija: Hokusai & Georgia O’Keeffe
Kaupunki: Firenze (Rakastan Italiaa!)


Kiitos Ville, ja vielä kerran – ihan mahtavaa saada sinut mukaan Napan kuvittajatiimiin!

Villen portfolioon pääset tästä: www.napa-agency.fi/kuvittaja/ville-salonen

Ville Salonen